Wat zijn third-party data en third-party cookies?
Hoe zorg je ervoor dat je voldoet aan de huidige wetgeving en third-party data kunt blijven verzamelen? Wij leggen het je graag uit!
Third-party data, ook wel gegevens van derden (externe data) genoemd, is informatie die wordt verzameld door organisaties die geen directe relatie hebben met de partijen waar de gegevens betrekking op hebben.
Dit type data wordt vaak verzameld door externe bronnen zoals dataleveranciers, sociale netwerken en andere instanties. Vervolgens wordt deze data in een data management systeem verwerkt, zodat er (doel)groepsprofielen gemaakt kunnen worden.
Vóór de AVG (GDPR in het Engels) werden cookies, die door een externe partij werden geplaatst, niet goed gecontroleerd. Vanwege de aangescherpte regelgeving in de EU is dat nu wel anders.
Wat zijn de voordelen van third party data?
Door het gebruik van third-party data kunnen bedrijven een breder inzicht krijgen in hun doelgroepen. Deze gegevens kunnen helpen bij het identificeren van trends, gedragingen en voorkeuren van consumenten, waardoor bedrijven beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen op basis van deze inzichten.
Welke toepassingen zijn er?
De toepassingen van third-party data zijn divers. Zo kan het bijvoorbeeld worden gebruikt voor gerichte advertenties, personalisatie van marketingcampagnes en marktonderzoek. Bedrijven kunnen deze gegevens gebruiken om nieuwe zakelijke kansen te ontdekken en concurrentieanalyses uit te voeren.
Vanwege de veranderende cookiewetgeving (Consent Mode V2) is het makkelijker voor een websitebezoeker om third-party cookies te verwijderen. Gebruik je CookieYes en geeft de gebruiker geen toestemming, dan zullen third-party cookies zoals Google Analytics, Facbook pixels en Hotjar Analytics geen gegevens verzamelen.
Wat is het verschil tussen first-party cookies en third-party cookies?
First-party cookies worden meestal gegenereerd en geplaatst op het apparaat van de gebruiker door de website die de gebruiker bezoekt. Dit soort cookies worden vaak gebruikt om de gebruikerservaring en enkele kernfunctionaliteiten van de site makkelijker te maken.
Zo kunnen first-party cookies terugkerende bezoekers identificeren, zodat ze bij daaropvolgende bezoeken niet telkens de gebruikersnaam en wachtwoord hoeven in te voeren.
Ze zijn meestal onschadelijk omdat ze niet “spioneren” op de gebruikers. Sommige analysetools gebruiken first-party cookies om analysegegevens te verzamelen.
Third-party cookies worden geplaatst op het apparaat van de gebruiker door een website of organisatie, anders dan degene die de gebruiker bezoekt (bijvoorbeeld Google Analytics, terwijl je de website Mediakanjers.nl bezoekt). Dit type cookies worden gecreëerd wanneer een gebruiker een website bezoekt met elementen van andere sites, zoals afbeeldingen of advertenties van derden.
Als een server die een van deze elementen host reageert op het verzoek door een cookie in te stellen, wordt een cookie opgeslagen in de browser van de gebruiker.
Stel dat de gebruiker een ingesloten YouTube-video op een website afspeelt, dan zal de YouTube-server cookies op hun apparaat instellen.
Deze cookies volgen gebruikersvoorkeuren en suggereren vergelijkbare video’s wanneer ze YouTube bezoeken.
Veelgestelde vragen
Ja, die zijn er ook, maar ze zijn wel minder bekend. Een second-party cookie betekent dat de informatie die is verzameld vanaf de website die je hebt bezocht, wordt gedeeld met een andere site vanwege een overeengekomen gegevensuitwisseling tussen de twee sites.
Second-party cookies verzamelen dezelfde informatie als first-party cookies.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn website voldoet aan de huidige regelgeving?
Door je website van de juiste toestemmingsbanner te voorzien, is het belangrijk om de juiste cookiebanner te installeren. Wij helpen je hier graag bij en gebruiken hier CookieYes voor.
Kan je onze hulp wel gebruiken bij het correct instellen van de cookiebanner, zodat je toch zoveel mogelijk nuttige data kunt verzamelen? Neem contact met ons op!
"*" geeft vereiste velden aan