Waarom is mobile first belangrijk bij webdesign?

Mobile first is een werkwijze bij webdesign waarbij er eerst een ontwerp wordt gemaakt voor mobiele schermen. Daarna wordt er een versie gemaakt die voor desktop en/of tablets bedoeld is. Veel mensen beschikken al niet eens meer over een tablet of een laptop en doen alles met hun mobiele telefoon.

Consumenten verwachten tegenwoordig een soepele, mobiele ervaring. Potentiële klanten en omzet wil je natuurlijk niet mislopen. Hoe zie je dat er voornamelijk bezoekers via hun mobiele telefoon naar jouw website browsen? We duiken vandaag samen in de cijfers!

Domijn afbeelding blog

Wat is mobile first?

Bij het ontwikkelen van een website of digitale marketingstrategie is het nogal belangrijk om de mobiele gebruiker in gedachten te hebben.

Dit betekent dat niet alleen het ontwerp gebaseerd moet worden op mobiele gebruikers, maar ook de content hierop moet worden aangepast. Denk hierbij aan het gebruik van korte alinea’s, een groter font, pakkende koppen en aantrekkelijke beelden.

Mobiele apparaten nemen een steeds groter deel van het internetverkeer in beslag. Toch hangt het ook af van de branche en de doelgroep. Trek je vooral zakelijk verkeer, dan zal je zien dat het desktop aandeel nog steeds erg groot is.

Om te laten zien hoe groot het mobiele aandeel is, nemen we voor jou een duik in een deel van onze eigen Google Analytics (GA4) accounts – die wij beheren:

GA4 Mediakanjers

Recente gegevens uit 55 Google Analytics (GA4) property’s:

Actieve gebruikers
(per apparaatcategorie) →
Branche ↓
Mobile Desktop Tablet
Sport en spel 84,10% 14,60% 1,40%
Eten en drinken 79,90% 17,80% 2,30%
Dieren 78,90% 18,30% 2,80%
Eten en drinken 78,30% 19,00% 2,70%
Eten en drinken 77,90% 20,00% 2,20%
Beauty en wellness 77,80% 20,30% 1,90%
Reizen en toerisme 75,20% 17,90% 6,90%
Detailhandel 74,40% 24,30% 1,30%
Eten en drinken 73,80% 22,40% 3,80%
Eten en drinken 73,00% 24,60% 2,40%
Beauty en wellness 71,60% 26,30% 2,10%
Advocatenkantoren 71,50% 26,00% 2,50%
Sport en spel 70,90% 27,30% 1,80%
Gezondheid 70,30% 28,10% 1,60%
Sport en spel 68,70% 28,60% 2,80%
Entertainment 68,60% 30,60% 0,90%
Beauty en wellness 67,30% 29,10% 3,60%
Bouw- en installatietechniek 67,00% 29,10% 3,90%
Gezondheid 66,00% 31,10% 2,90%
Auto’s en motoren 65,70% 31,90% 2,30%
Werken-bij 65,00% 31,60% 3,50%
Bouw- en installatietechniek 65,00% 34,30% 0,70%
Auto’s en motoren 62,10% 34,30% 3,70%
Bouw- en installatietechniek 58,60% 38,30% 3,10%
Beauty en wellness 58,10% 40,10% 1,80%
Reizen en toerisme 57,80% 36,50% 5,60%
Industrie en techniek 57,50% 39,00% 3,50%
Gezondheid 55,60% 42,80% 1,60%
Bouw- en installatietechniek 54,50% 39,80% 5,70%
Sport en spel 54,40% 44,50% 1,20%
Industrie en techniek 54,00% 40,70% 5,30%
Uitvaartondernemingen 53,90% 40,90% 5,20%
Wonen en tuin 53,90% 40,60% 5,50%
Reizen en toerisme 52,90% 45,60% 1,40%
Bouw- en installatietechniek 52,50% 47,50% 0,00%
Auto’s en motoren 50,90% 46,80% 2,20%
Gezondheid 49,90% 48,00% 2,10%
Wonen en tuin 49,50% 47,50% 3,00%
Wonen en tuin 49,10% 46,60% 4,30%
Sport en spel 43,40% 55,50% 1,00%
Reizen en toerisme 41,80% 48,40% 3,40%
Wonen en tuin 40,70% 59,30% 0%
Bouw- en installatietechniek 40,10% 58,70% 1,10%
Assurantiën en hypotheken 39,80% 59,50% 0,70%
Gezondheid 38,10% 61,90% 0%
Gezondheid 37,50% 60,80% 1,70%
Groothandel (B2B) 36,10% 63,20% 0,70%
Bouw- en installatietechniek 32,70% 66,40% 0,90%
Transport- en koeriersdiensten 32,50% 66,50% 0,90%
Video- en fotografie (B2B) 30,80% 68,70% 0,60%
Industrie en techniek 29,70% 69,50% 0,80%
Wonen en tuin 27,40% 71,50% 1,10%
Auto’s en motoren 26,60% 72,30% 1,10%
Ambacht (B2B) 24,60% 74,70% 0,70%
Administratie- en accountantskantoren (B2B) 9,30% 90,50% 0,20%
Gemiddeld 53,70% 43,90% 2,26%

Voor bovenstaande gegevens hebben we periode januari 2025 aangehouden.

Wat kunnen we uit deze gegevens concluderen?

Van 55 organisaties hebben we hierboven de apparaatcategorieën per categorie uitgesplitst. Wat we hieruit kunnen concluderen, is dat gemiddeld gezien mobiel overduidelijk ‘wint’ met een percentage van 53,7%. Toch is het percentage bezoekers dat de desktop gebruikt nog aanzienlijk hoog. Vooral B2B (business to business, zakelijk) laat een enorm desktop percentage zien.

Schatten we in dat de doelgroep wat ouder is, dus laten we zeggen 50-plussers, dan zien we ook nog een groter desktopgebruik. Mobile first is dus zeker niet overal het geval; de focus moet eigenlijk vooral op responsive webdesign liggen.

Is de mobiele weergave van mijn website ook belangrijk voor mijn posities in Google?

Aangezien zoekmachines zoals Google hun algoritmen hebben aangepast om websites te rangschikken op basis van hun mobiele gebruikerservaring, betekent dit dat als jouw website niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, je waarschijnlijk lagere posities in de zoekresultaten zult behalen.

Om concurrerend te blijven, is het belangrijk dat jouw strategie de behoeften van mobiele gebruikers vervult. Dit zorgt voor een hogere mate van betrokkenheid van jouw doelgroep.

Wat is er nog meer anders bij een mobile first website?

Gebruikers van mobiele telefoons navigeren met hun duimen, in plaats van met een computercursor. Daarom wordt er bij een mobile-first-ontwerp extra aandacht besteed aan alles waarop geklikt kan worden. De knoppen zijn groter, secties met hyperlinks zijn groter en de klikbare lijst van een menu (accordeon) staan verder uit elkaar.

Less is more, vooral als het gaat om de mobiele ervaring. Hoewel een responsive design rekening houdt met het aanpassen van de inhoud op elk scherm, is het eindresultaat nog niet altijd aangepast op de mobiele gebruiker. Zoals ik al eerder in deze blog heb aangestipt, zullen de alinea’s korter moeten zijn.

Mobile first in Nederland: ja!

Als we Statcounter raadplegen, dan zien we daar landelijk (Nederland) gezien andere cijfers. In januari 2025 is het mobiele aandeel 49,9%, desktop is 47,69% en tablet is 2,41%. Gemiddeld gezien zijn er dus meer mobiele gebruikers. Wel is het natuurlijk het beste om het design en de techniek af te stemmen op de doelgroep.

Mobile first webdesign Nederland

Mobile first in Duitsland? Nee, nog niet!

In Duitsland zijn er nog grotere verschillen. Het aandeel desktopgebruikers is 51,26%, mobiel 46,57% en tablet is 2,16%.

De mobile-first-vlieger gaat bij onze oosterburen nog niet op, maar dat zal niet lang duren als je de grafiek volgt. Verder zal het ook weer per doelgroep verschillen.

Veelgestelde vragen

Wat is mobile first in het kort?

Mobile First is een benadering van webdesign waarbij de focus ligt op het ontwerpen en ontwikkelen van websites voor mobiele apparaten voordat er wordt gekeken naar desktopversies.

Waar moet op gelet worden bij een mobiel design?

Wat belangrijk is, zijn snelle laadtijden, het gebruik van een navigatie met ruime kopjes, en de contentweergave op verschillende schermformaten. Zo is het gebruik van kortere alinea’s of extra enters van belang.

Koffie?

Wil je eens sparren over een mobile-first-design? Of wil je toch eerst weten hoe groot het aandeel mobiele gebruikers, desktopgebruikers en tabletgebruikers is? Misschien is een responsive design – met enkele aanpassingen voor de mobiele weergave – toch wenselijker. Wij adviseren je graag!

"*" geeft vereiste velden aan

Teamfoto

Lars en Lisa

1
Bekijken