Zo bereid je je voor op Google Gemini en Search Generative Experience (SGE)

AI-zoekresultaten in Google

Inmiddels is Google Gemini in meer dan 170 landen al een half jaar beschikbaar, maar wat kan je er precies mee? En hoe gaan de AI-zoekresultaten in de zoekmachine van Google er straks uitzien?

Met Google Gemini heb je toegang tot AI van Google. Met deze tool krijg je bijvoorbeeld hulp bij het schrijven van teksten, plannen en leren. Ook zijn er andere dingen mogelijk, zoals het vertalen van een tekst, ook als deze in een afbeelding is opgenomen. AI (Artificial Intelligence) is in staat om de tekst uit de afbeelding te vertalen.

Wil je op de hoogte zijn van de mogelijkheden die de tool biedt? Of is het tijd om je je erin te verdiepen? Hoe jij je voorbereidt op (standaard) gebruik van Google Gemini leggen wij je uit in deze blog.

Teamfoto

Google Gemini

Hoe werkt Gemini?

Geef je Gemini een prompt, dan geeft Gemini een reactie die gebaseerd is op hetgeen al bekend is, maar er wordt ook informatie opgehaald bij andere bronnen. Denk hierbij aan andere Google services.

Met Gemini krijg je toegang tot grote taalmodellen, die leren door middel van het ‘lezen’ van biljoenen woorden. Hierdoor herkennen ze taalpatronen, begrijpen ze vragen en beantwoorden deze in gewone taalpatronen. Deze patronen zijn constant in de leermodus: ze leren van elke prompt, reactie en feedback. Wat Google ook zelf aangeeft, is dat Gemini fouten maakt en mogelijk iets kan zeggen wat hinderlijk is.

Om Gemini te kunnen gebruiken heb je een persoonlijk Google-account nodig dat je zelf beheert. Gebruik je een Google Workspace-account, dan is het noodzakelijk dat de beheerder de toegang tot Gemini Apps heeft aangezet.

Je kunt verschillende prompts gebruiken. Vraag bijvoorbeeld:

  • ‘Schrijf een korte tekst van ongeveer 100 woorden over de Nijmeegse Vierdaagse’.
  • ‘Hoe lang moet een ei koken als je een hardgekookt ei wilt?’
  • ‘Help me om een titel voor mijn blog te bedenken’
  • ‘Schrijf deze opsomming in html code’

In de afbeelding hieronder is een vervolg te zien op het prompt ‘Schrijf deze opsomming in html code’. Google Gemini heeft de opsomming gemaakt, maar had alle tekst in de body (tussen deentags) dikgedrukt gemaakt. Als vervolgprompt heb ik aangegeven dat ik graag de strong tags uit de html code wilde halen. De reactie van Gemini zie je hieronder:

Verder heb ik alleen de tekst tussen de body tags nodig. Hier moet je dus zelf wel enige kennis van hebben, anders plaats je een incorrecte html tag in je tekst editor.

HTML zonder strong

Gemini geeft je dus toegang tot de AI van Google, maar is niet menselijk. Het systeem heeft geen eigen gedachten of gevoelens. Dit kan soms wel zo lijken, maar het is geen vervanging van familie, vrienden, kennissen, leraren of artsen. Het werk kan niet van je worden overgenomen (staat vermeld in de ‘richtlijnen’ van Google zelf).

AI van Google kan sommige taken wel makkelijker maken, alleen is er wel een feitelijke check nodig. Ondanks dat Gemini elke dag beter wordt, kan de tool onjuiste informatie geven. Gebruik je AI voor het genereren van teksten, dan is het raadzaam om er een eigen draai aan te geven en de tekst aan te passen.

 

Google Gemini update: meer mogelijkheden voor afbeeldingen plus 6 nieuwe extensies

Onlangs heeft Google Gemini 1.5 Flash gelanceerd voor alle gebruikers, wat zorgt voor extra mogelijkheden en snellere antwoorden van de chatbot. Verder breidt Gemini for Teens uit naar meerdere landen.

Binnenkort krijgt Google Gemini nieuwe functies, waardoor je gegenereerde afbeeldingen kunt bewerken. Ook kunnen gebruikers gebruik maken van meer extensies. In de huidige versie van de tool is het zo dat je gegenereerde afbeeldingen niet kunt bewerken. Hierdoor hoef je niet opnieuw een afbeelding te genereren als er nog aanpassingen nodig zijn. Na het genereren van de afbeelding kan je met behulp van een extra prompt aangeven wat je wilt wijzigen. Ook zijn er mogelijkheden om met je vinger of stylus aanwijzingen te geven.

Zes nieuwe extensies voor Google Gemini

Verder heeft Google aangekondigd dat er zes nieuwe extensies aankomen. Een belangrijke (en veel gebruikt in veel huishoudens) is Google Home. Hierdoor wordt het mogelijk om apparaten in je smarthome aan te sturen met Google Gemini. Mogelijk zullen spraakopdrachten voor slimme apparaten naar alle waarschijnlijkheid niet langer eerst naar de Google Assistant worden gestuurd, wat momenteel nog vertraging veroorzaakt.

Dankzij ondersteuning voor de telefoon-app is het straks mogelijk om een telefoongesprek te starten in Google Gemini. Ook komt er een mogelijkheid om via ‘Voorzieningen’ de instellingen per apparaat aan te passen.

De overige drie extensies zijn al eerder in het nieuws geweest. Dit zijn Google Agenda, Keep en Taken. De nieuwe functies en extensies zijn al opgedoken in de bèta-app, waardoor het waarschijnlijk niet meer lang duurt voordat ze voor iedereen te gebruiken zijn.

Hoe gaat AI er straks uitzien in Google Search?

De AI-overzichten van Google bevatten niet alleen tekstuele informatie, maar ook relevante links om mensen in staat te stellen verder te zoeken en naar de desbetreffende website te browsen. AI Overview presenteert enkel gegevens op basis van de beste webresultaten (inclusief bronvermelding). We zullen dus lang niet al ons websiteverkeer kwijt zijn.

Bekijk onderstaande video om een duidelijk beeld te krijgen van het uiterlijk en de werking van Search Generative Experience (SGE).

 

 

Kennis, diverse relevante thema’s en onderling verbinden van informatie

Deze verschuiving betekent dat zoekmachines streven naar een dieper begrip van de inhoud op het web. Ze kijken niet alleen naar individuele woorden die gebruikt worden, maar ze analyseren ook hoe deze woorden met elkaar in verband staan en samen een groter geheel vormen.

Daarom is het noodzakelijk dat jouw website fungeert als een informatiecentrum waar kennis aanwezig is én waar kennis onderling verbonden is in diverse relevante thema’s en concepten.

Op deze manier kan Google met behulp van haar Gemini-technologie gebruikers nauwkeurigere en relevante zoekresultaten bieden, gebaseerd op de daadwerkelijke intentie achter hun zoekopdrachten. Een voordeel van Google Gemini is dat er wel doorgeklikt kan worden naar de websites van de genoemde bronnen.

 

Veelgestelde vragen

Welke invloed gaat Google Gemini hebben op de zoekmachine van Google?

Het gebruik van Gemini zal van grote invloed zijn op verschillende Google diensten, maar vooral de integratie ervan in de Search Generative Experience (SGE) houdt veel mensen bezig. SEO experts maken zich zorgen dat SGE, met zijn geavanceerde manier van het genereren van antwoorden, mogelijk een aanzienlijk aantal organische bezoekers kan onderscheppen, zelfs als een website bovenaan de zoekresultaten staat.

Met de komst van Google Gemini zal de manier van zoeken veranderen. Nu wordt er veel gekeken naar losse zoekwoorden, maar straks draait het meer om de verbinding en relaties tussen verschillende ‘entiteiten’.
Entiteiten kunnen worden gezien als duidelijk omschreven en herkenbare elementen binnen een zoekopdracht, zoals specifieke onderwerpen, concepten, plaatsen, personen of objecten. Stel je bijvoorbeeld een zoekopdracht voor als “beste restaurants in Enschede”. Hier zijn ‘restaurants’ en ‘Enschede’ belangrijke entiteiten.

Ook voorbereid zijn op Search Generative Experience (SGE)? Wij staan voor je klaar!

Voor (en samen met) onze klanten creëren wij snelle, goedwerkende websites en webshops met relevante content waar de websitebezoeker en jouw potentiële klant écht wat aan heeft.

Denk aan FAQ’s, how-to’s, blogs en relevante landingspagina’s die niet alleen commercieel geschreven zijn, maar die ook daadwerkelijk relevante informatie bevatten. Zo sluit de content op de website aan op de zoekintentie van jouw potentiële klant en ben je klaar voor de toekomst.

"*" geeft vereiste velden aan

Mediakanjers

Tessa

0
Bekijken