Wij zijn gesloten van vrijdag 20 december tot vrijdag 3 januari. Alvast hele fijne feestdagen gewenst!

Wat is helpful content en hoe pas je het toe?

Helpful content, dat is iets waar de lezer écht iets aan heeft. We noemen het ook wel nuttige, betrouwbare of behulpzame content. De gebruiker of de lezer staat hierbij voorop, in plaats van dat we onze teksten alleen maar beter vindbaar willen maken.

Zet je de gebruiker, jouw potentiële klant, voorop en bedenk je nuttige content, dan kan je jezelf nog steeds onderscheiden. Helpful content vormt eerder de basis van een toekomstgerichte SEO-strategie, zodat er op een duurzame manier aan jouw SEO-succes wordt gebouwd.

Hoe creëer ik helpful content?

Richt jij je op goed onderzochte, toegankelijke en informatieve content waarbij je vragen van (potentiële) bezoekers beantwoordt, dan ben je goed bezig. Het gaat hierbij niet alleen om tekst, maar ook om beeldmateriaal. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Geschreven FAQ’s: welke vragen ontstaan er bij jouw doelgroep? Tip: raadpleeg een tool zoals Answer The Public.
  • How-to’s: hoe gebruik je een product of hoe kom je tot het gewenste resultaat?
  • Blogs: welke problemen zijn er bij de doelgroep die jij kunt ‘oplossen’?
  • Youtube video’s waarin je uitlegt waarom, hoe, wanneer en op welke manier er iets gedaan moet worden
  • Vergelijkingsvideo’s: wat is het verschil tussen Robotstofzuiger A en Robotstofzuiger B?
  • Unboxingvideo’s: wat zit er precies in de doos en hoe ziet het eruit?
  • How it’s made videos: hoe wordt een product gemaakt?

Wat is E-E-A-T?

Rondom helpful content kleeft een vrij technisch SEO-verhaal. Het komt erop neer dat Google E-E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness en Experience) als principe hanteert om de kwaliteit van websites te beoordelen. De ‘E’ van Experience is pas later aan het principe toegevoegd, wat aangeeft dat persoonlijke ervaringen met een bepaalde reis, een product of een dienst belangrijk maakt.

Waarom zijn persoonlijke ervaringen belangrijk?

Stel dat je een reisblog hebt en een bericht schrijft over een mooie reis naar Aruba. In de blog verwerk je affiliate links, zodat een website bezoeker een reis boekt via jouw website, je iets verdient aan de boeking. Voor jouw bezoeker is het natuurlijk wel zo fijn om te lezen dat jij zelf naar Aruba geweest bent en dat je de genoemde bezienswaardigheden of het hotel in eigen hoedanigheid bezocht hebt.

Wat verder goed past bij een betrouwbare contentstrategie is dat de auteur over enige expertise beschikt. Het kan daarom van belang zijn om auteurspagina’s aan te vullen met alle nodige informatie, zodat de auteur, maar ook de informatie – in dit geval in een blog – betrouwbaar overkomt.

Helpful content updates van Google: wanneer was dit?

In augustus 2022 zorgde Google voor de eerste helpful content update, maar deze update werd eerst in de Engelstalige zoekopdrachten doorgevoerd. Pas in september 2023 werd deze update in onze zoekmachine (Nederlandstalig) doorgevoerd.

Hier is het niet bij gebleven. Steeds zijn er weer nieuwe, ook kleinere, updates doorgevoerd. Inmiddels is helpful content een vast onderdeel van algoritme. Zo bestaan er meerdere ‘Meer om te vragen’-gedeeltes in de zoekmachine waar jouw FAQ in kan worden opgenomen:

Een heel ander onderwerp, maar niet minder interessant, is de weergave van recepten in de zoekresultaten. Hier is een aparte sectie zichtbaar, waarbij je bijvoorbeeld de bereidingsduur in kunt vullen.

Recepten in Google

Ook staat er verderop op de eerste pagina in de zoekresultaten weer een ‘Meer om te vragen’-sectie. Met de juiste (nuttige) content en door structured data te gebruiken, is het mogelijk dat Google jouw website een hoge positie geeft.

Hoe blijft mijn content relevant?

Goede informatieve content, zoals je op Wikipedia kunt vinden, wordt regelmatig aangevuld met nieuwe informatie. Misschien zijn er nieuwe trends die je kunt verwerken in bestaande blogs of je kunt nog eens kritisch kijken naar de inhoud. Ook kan het helpen om irrelevante content te verwijderen.

Zorg hierbij wel voor een 301-redirect naar een relevante pagina. Verder helpt het om eens te kijken naar relevante subonderwerpen, zodat je jouw blog of tekst kunt uitbreiden met aanvullende informatie. Voeg veelgestelde vragen toe over een specifiek onderwerp (let op: gebruik wel FAQ-schema).

Veelgestelde vragen

Wat zegt Google over helpful content?

Het algoritme van Google is ontworpen om nuttige, betrouwbare informatie in de topzoekresultaten weer te geven die voornamelijk is gemaakt ten behoeve van mensen, en niet om posities in zoekmachines te verkrijgen.

Hulp nodig bij het maken van content?

Lukt het jou niet om nuttige content te maken? Jij bent de expert in jouw vakgebied, maar wij helpen je graag bij het vertalen van jouw kennis en expertise naar een begrijpelijke, behapbare, prettig leesbare en nuttige tekst. Mét inhoud voor jouw potentiële klant. Ook met ons samenwerken? Neem contact met ons op!

"*" geeft vereiste velden aan

0
Bekijken